lørdag den 13. oktober 2012

Kulturnat 2012 i København.

I går var jeg til Kulturnat i København sammen med en god veninde.
Hyggelig blev det og vi fik ondt i fusserne af at trave rundt og kikke.

Vi startede på Københavns rådhus ,hvor vi ikke havde været før. jeg fik ikke fotograferet rådhuskælderen ,hvor vi smagte rådhuspandekager med flødeskum smagt til med appelsin og noget sødt og drysset med nødder. Skønt.

Så fint er der på en af trappeopgangene.

Fine dekorationer på vægge og på buerne.
Der foregik lidt af hvert .Det vi syntes var mest spændende var noget om genbrug . Der gættede vi med i affaldssortering og fik et indkøbsnet i bytte .
Og der var noget om røgfrit København 2025. Min veninde er ved at kvitte smøgerne så det var oplagt at hun blev interviewet . Her skal det siges at jeg støtter hende 100 % så jeg er ved at kvitte slikket . Det er skide svært for der er fristelser alle vegne.

Så var vi på farten igen her overfor Christiansborg så vi denne fine indgang til en bygning.

Det blev bare ved kikket før vi gik videre hen til Chritiansborg, hvor alle skulle have disse fine blå futter på ;-)

Vi så dronningens venterum.

Smukke rum og flotte lysekroner. 

De passer til rummene så fred være med dem :-)

Ja jeg blev lidt optaget af de lysekroner.

Jaja jeg ved det godt :-))

Der var også smukke døre med bemalede marmoreringer .

Gobelinerne som jeg aldrig har set før . 

Jeg har set skitserne til dem på Køge Skitsesamling før så det var godt at se dem i virkeligheden.

Hovsa ja så var der lige en lysekrone til :-D

Malerier i lofterne .
Og mange mennesker .

Flot maleri af vores dronning malet af Mikael Melbye . Det hængte også på Christiansborg.

Så kom vi forbi Tøjhusmuseet som vi da lige måtte ind og se lidt på. Der havde vi heller aldrig været før.

Der var krudt ,kugler og kanoner.

Ude i gården var der stillet middelalder marked op og der var også et slag fra Nord- og Sydstaterne med krudt og kanoner ,der bragede løs .

Kandiserede æbler til salg.

Der blev solgt smykker ,sko,tøj,våben,ting af træ,ting af ben og andet.

Så kom soldaterne marcherende. (linsen trænger vist til at blive pudset)

Så var det tid at tage trætte med toget hjem igen . Dette Marimekko-mønstrede tog er en del af et mode-beklædt tog lige pt. 

Dejlig aften med hele tre ting jeg ikke havde set før. Gobelinerne, Københavns rådhus og Tøjhusmuseet.



































2 kommentarer:

  1. Ja, det var noget af en aften og en god en af slagsen :-)
    Vi var da også inde og runde Helligåndskirken.
    Det er sejt, du har gang i og kvitte slikket :-)

    SvarSlet
  2. Hehe ja det havde jeg da lige glemt i farten og tak for det gode selskab :-)

    SvarSlet